woensdag 6 december 2006

De Kerk & Marketing

Uit een recente enquête door de Gazet van Antwerpen blijkt dat de Belgische priesters wat marketing niet slecht zouden vinden. Op de dag van vandaag weet iedereen wel hoe het met ons geloof gesteld is. Steeds minder gelovigen gaan naar de mis, wat voor de Kerk als bedrijf een financieel probleem aan het worden is.

De Kerk heeft met zijn nieuwe paus gekozen voor de conservatieve of behoudensgezinde aanpak. Maar was dit wel verstandig?

Waarom geen Kardinaal Danneels? Ik denk dat hij de problemen van het Vaticaan voor een deel kan wegnemen, gewoon omdat hij inziet dat een groot bedrijf in onze maatschappij niet zonder marketing kan. En de Kerk is geen groot, maar een gigantisch bedrijf! Danneels is een moderne Kardinaal die goed inspeelt op de troeven van de media in onze maatschappij, waarom niet het Marketing-wapen gebruiken? Het zou nu goed van pas komen.
Mensen zien het nut er niet meer van in om naar de Kerk te gaan, wanneer was de laatste keer dat jij naar de Kerk ging, en waarom?

Als de Kerk van haar probleem verlost wil geraken, zal het toch moeten meegaan met onze maatschappij. Om tegen de opkomst van de Islam te vechten in Europa zal ze haar beste eigenschappen moeten gebruiken.
Marketing voor de Kerk, het lijkt raar maar het is een Godsgeschenk dat nog niet benut wordt.

Of wat vinden jullie hiervan? Laat je mening horen!

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ga slechts naar de Kerk voor begrafenissen e.d., voor de rest bijna nooit.
Marketing voor de Kerk zou idd wel is een oplossing kunnen zijn. Maar waarschijnlijk denken er hier veel anders over!

Filip Adams zei

De laatste keer dat ik naar de Kerk ging, is toch al 2 jaar geleden ofzo. Marketing voor de Kerk? => SUPERIDEE waar ik eerlijk gezegd al langer aan had gedacht...
Als het echt toegepast wordt, zou dat een grote ommekeer in de Kerkgeschiedenis zijn vind ik!

Anoniem zei

Tegenwooridg gaan er inderdaad weining mensen naar de kerk. Ik ga ook enkel bij begrafenissen en dergelijke.

"Marketing voor de kerk", misschien geen slecht idee. Maar hoe denk jij dat ze dit kunnen doen?

Sanne
http://www.kanma.blogspot.com

Anoniem zei

Ik ga ook enkel naar de kerk voor begrafenissen, huwelijk of doopsels. Voor de rest ben ik er niet te vinden.

De kerk aanpassen...Maar wat kan men veranderen aan de kerk??
->Men kan er moeilijk in de plaats van kerkmuziek, popmuziek gaan zingen. Een kerk blijft een kerk.
->Kan men dan gaan moppentappen in de kerk om meer volk te krijgen?
lijkt me ook een raar idee...
->... nog ideeën? :-)

Wouter Ibens
visit my blog on
http://wouteribens.blogspot.com

Filip Adams zei

Tuurlijk gaat marketing voor de Kerk! Ik heb bijvoorbeeld vernomen dat Kardinaal Danneels met uithangborden reclame ging maken. En zo zijn er nog massa's dingen die de Kerk kan doen, zolang ze maar binnen bepaalde grenzen blijven. Geen grappige reclame, maar serieuze reclame is aangeraden!
Ook moet men binnen de Kerk minder over God praten, meer actualiteit en op het einde van elk verhaal de link naar God. Dit voorkomt saaie stukken...
Dit is toch een unieke uitdaging voor een marketeer om te laten zien wat hij waard is? Als dit zou werken, dan heeft de Kerk er enorm veel baat bij.

wouteribens zei

Je stelt het precies nog al makkelijk voor vind ik. Wat ga je op je reclamebord zetten...

Kom naar de kerk en krijg gratis een jezusbeeldje!

Denk eigenlijk niet dat je door een bord over de kerk echt meer volk zult krijgen.

Misschien inderdaad iets over de actuele onderwerpen vertellen tijdens misvieringen.

Wouter Ibens

http://wouteribens.blogspot.com

Filip Adams zei

Tuurlijk niet door vb Jezusbeeldjes uit te delen :) Met uithangborden bedoel ik een slogan, iets dat mensen terug doet beseffen dat ze een geloof nodig hebben! Dat moet een slogan zijn dat aangrijpend is ofzo, ik denk wel dat Kardinaal Danneels daartoe in staat is.
Die slogan moet de mensen nog niet direct naar de Kerk lokken, maar alleen de mensen doen beseffen dat het beter is om in iets te geloven. Geloof = hoop! En hoop doet mensen leven!
Neem een voorbeeld aan de Islam, ze lijken onze tegenpool, maar onze verschillen zijn niet zo groot! Alleen zijn zij veel geloviger als ons.

Anoniem zei

om mezelf wat in het debat te mengen, kerk is dood in mijn mening, markteting voor kerk? weggesmeten geld.. en nog zoiets, wie gaat daar ooit geld insteken? ROI is nul, kerk brengt praktisch nihil op, en de jeugd van tegenwoordig aanmoedigen om naar de kerk te gaan? das even moeilijk dan een blinde kip te laten slalommen tussen kegeltjes...


mvg
Tom Van Beeck
http://marond.blogspot.com
(Kerstman vs Sinterklaas peiling)

Filip Adams zei

ROI is 0? Nee hoor, de mensen komen ooit terug naar de Kerk, en dat is voor de Kerk meer dan alleen ROI.
De Kerk brengt praktisch niks op? Nee dat mss niet, maar toch genoeg om duizenden kerken in Europa te onderhouden. Een budget voor Marketing uittrekken is voor de Kerk een peuleschil, ze bezit meer dan alleen maar Kerken... De jeugd naar de Kerk laten gaan is iets op LT, zoiets gaat niet van vandaag op morgen. Dat groeit van generatie tot generatie, het behoort tot de opvoeding van de kinderen. Wie aanspreken? => de ouders!
Weet ge, tis de kunst om "de harmonie te vinden tussen geld en Kerk" ;)

mvg

Anoniem zei

Als niet marketeer kan ik natuurlijk niet een even goed oordeel vellen over deze kwestie. Maar als toekomstig leerkracht godsdienst wil ik toch zeggen dat zo'n reclamecampagne helemaal niet zo'n slecht idee is. De kerk heeft een conservatief en oud imago. En dit wordt niet geassocieerd met de huidige jongerencultuur. Dus vandaar ook dat de kerk niet meer aantrekkelijk is voor grosso modo het overgrote deel van de jeugd. Ik ben van mening en dit krijgen wij ook mee in onze opleiding dat we onze jeugd terug opnieuw warm moeten krijgen voor ons christendom en de kerk. Daarom denk ik dat een reclamecampagne met de bedoeling om de kerk een nieuw of hipper imago aan te geven een goed idee is. En dat misschien wel is goede gevolgen kan hebben.

Thijs Craane
aspirant-leerkracht godsdienst
KHL

Anoniem zei

Met ROI bedoel ik return on investment hé phil, wie gaat er investeren in een project dat geen geld oplevert want geef toe, mensen da naar de kerk komen is ni echt geld in het laatje brengen hé, en de meeste kerken hebben zelfs ni genoeg geld om het warm te houden, laat staan om een marketingbudget uit te trekken, phil, nenee, ben het ni eens me u jongeman :-)

Filip Adams zei

Ok ik denk dat we dit wel uitvoerig genoeg hebben besproken in de klas :)
Veel verschillende meningen dus, afhankelijk van wat ons marketing-doel was.
Misschien dat we binnen enkele generaties terug naar de Kerk gaan zoals men vroeger deed?